×

Bericht

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Overtraining: wat is het, wat zijn de symptomen en wat kun je er aan doen?

Meer (kracht)training is niet altijd beter. Teveel trainen kan zelfs nadelig zijn voor je lichaam. Gevolgen van teveel en te intensief trainen, kunnen zijn dat je overtraind raakt. 

Wat is overtraining?
Overtraining is meestal niet perse het gevolg van teveel trainen. Het probleem is vaak dat de manier van trainen verkeerd is, waardoor spieren te zwaar worden belast. Mensen herkennen signalen (pijntjes e.d.) die hun lichaam geven niet of willen dit niet onderkennen. Vaak wordt bij (beginnende) blessures toch door getraind. Met alleen niet te vaak trainen, voorkom je overtraining dus niet.


Oorzaken overtraining
Wanneer spieren belast worden, raken je spieren beschadigd. Vanzelfsprekend hebben je spieren daarna de tijd nodig om te herstellen. Als je bijvoorbeeld maandag je borst traint en dinsdag weer je borst traint is de hersteltijd voor je borstspieren te kort. Op die manier herstellen je spieren niet en stagneert de groei van je spieren vanzelfsprekend ook. Het gevolg is dat je tegen het “plateau” aanloopt. m.a.w. geen groei meer, waardoor je vaak denkt ik moet nog harder en vaker trainen. Uiteindelijk ontstaat er op die manier dus vaak overtraining. Dit met eventueel later zelfs nog ernstige blijvende en of steeds terugkerende blessures

Overtraining symptomen
Hoe weet je nu of je last hebt van overtraining of er dicht tegen aan zit? Hieronder vind je een lijstje met symptomen van overtraining.

Ondanks al je inspanning lijk je maar geen vooruitgang te boeken
Je hebt standaard weinig motivatie om te trainen
Je hebt nog steeds spierpijn in de spiergroep die je wilt trainen die dag
M
oeite om in slaap te komen
J
e bent de hele dag door moe en futloos
Je hebt last van spanningen en nervositeit
Elke training voelt te zwaar
J
e ergert je de hele dag door sterk aan alles
Je hebt weinig (of in ieder geval minder) honger

Wat te doen bij overtraining?
Heb je last van overtraining symptomen, ga dan niet nog harder of vaker. Wat je wel kunt doen is juist even helemaal niet sporten . Het klink misschien tegenstrijdig, maar gun jezelf de rust. Op die manier kan je lichaam zich volledig herstellen. Mentaal kun je ook een flinke boost van krijgen van een weekje rust. Treur niet, de krimp is minimaal in die ene week zeker als je dit vergelijkt met de problemen en blessures die zware overtraining kunnen opleveren. Bovendien zul je na je week rust merken dat je er meteen weer een stuk beter tegenaan kunt. Let wel op: als je echt ernstig overtraind bent, kan het nodig zijn om langer rust te houden.

Overtraining voorkomen
Train niet langer dan een uur per sessie
Zorg altijd voor 2 a 3 dagen rust  tussen het trainen van dezelfde spiergroep. Full body kan hierop een uitzondering zijn
Slaap voldoende(minstens 8 uur per nacht)
Let op je voeding eiwitten-koolhydraten-vetten
Drink voldoende water (min 2 liter water per dag)