×

Bericht

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Supplementen zijn in de fitness wereld niet te missen. Bijna iedereen heeft er wel eens van gehoord, of gebruik van gemaakt. De ene zweert erbij de andere moet er niks van hebben. Ik vraag me altijd af waarom sommige "beginnende" sporters, nagenoeg direct na het beginnen met sporten al meteen allerlei supplementen inslaan. Pre workout-postworkout-testoboosters noem het maar op. Jongens en meisjes (soms net 16 17 jaar ) en de "ervaren sporters" die bij binnenkomst de shakebeker en het poeder tevoorschijn halen en al pratende een halfuur met de shakebker lopen te schudden. Nou proficiat je eerste workout zit er op, de pols en onderarm is getraind.  Na hevig te hebben geschud drinken ze het goedje (de preworkout) op en zijn ze klaar om de gym te slopen.  Gedreven op alle stoffen die in het goedje zitten voelen ze zich supersterk en breken ze de tent af. Na de workout, zie je in de kleedkamers of waar dan ook in de gym, de postworkout uit de tassen tevoorschijn komen. Wederom wordt er een goedje door elkaar geschud en in een keer naar binnen gegoten. De workout zit er op en we kunnen naar huis.

Ik heb in de loop van de jaren ondervonden dat het min of meer een trend aan het worden is om supplementen te gebruiken. Ik ben er zeker niet tegen, maar mensen er is veel meer winst te behalen uit goede uitgebalanceerde voeding. Neem voor de training een bak koffie i.p.v. een preworkout, zet een koptelefoon op je hoofd pep je op met muziek. Geloof me dan red je het ook prima zonder supplementen. Neem na de training extra kipfilet en of rijst en groenten, natuurlijk spul is altijd nog het beste mensen. UIteraard zijn eiwitten, en koolhydraten prima als aanvulling in supplementen te verkrijgen, maar let op je geld. Het is stervensduur en het zorgt er niet perse voor, dat je meer resultaat boekt met je training. Als resultaten uitblijven of niet naar wens zijn pas dan je trainingen en of je voedingspatroon aan. 

Over het algemeen is mijn mening dat supplementen (de pre workout en postworkout) niet nodig zijn. Mocht je toch denken maar ik wil perse supplementen (dat natuurlijk he) houdt het dan bij eiwitten, aminos en eventueel vitamines en mineralen. 

 

Eiwitten/aminos: Eiwitten bestaan uit aminozuren die je lichaam  weer gebruikt om nieuwe spierweefsel op te bouwen. Dagelijks kun je als krachtsporter ongeveer 1,5-1,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht aanhouden.

 

Vitamines en mineralen: Magnesium, vitamine ABCD (raadpleeg je huisarts) langdurig teveel gebruik van vitamines en mineralen kan ook schadelijk zijn

Tot slot nog een paar tips

Eet gezond en gevarieerd
Drink voldoende
Rust voldoende uit tussen trainingen
Pak voldoende nachtrust